13 augustus 2017

Rinkelende alarmbellen!

Van 15 juli tot 6 augustus verbleef ik in Zuid-Afrika. Dit is de derde van een serie blogs over deze vakantie.

Na wat boodschappen gedaan te hebben, wilde ik nog even wat contant geld pinnen in het plaatsje Komatipoort. Twee geldautomaten naast elkaar, buiten bij een bankgebouw, in een redelijk net winkelgebied met een security-meneer op de parkeerplaats... dat leek me veilig. Moeder, vrouw en dochter in de buurt. Geen situatie waarin alarmbellen gaan rinkelen.

Toen ik aan de beurt was, kreeg ik mijn pas niet de daarvoor bestemde gleuf. Er gingen geen alarmbellen rinkelen. Een vriendelijke, nette man bood me aan te helpen. Hij nam de pas van me aan en duwde hem met een stevige beweging de machine in. Dacht ik. Er gingen nog steeds geen alarmbellen rinkelen. De man wees aan dat ik mijn pincode kon invoeren en draaide zich duidelijk om. Dus ik tikte mijn pincode in, het toetsenbord als altijd afschermend met een hand. Er gebeurde niets. Nu gingen er wel alarmbellen rinkelen. Ik wilde mijn pas terugvragen, maar die kwam niet. Toen ik in de gleuf keek, zag ik een muntje liggen dat mijn pas had tegengehouden. De vriendelijke man was ineens nergens meer te bekennen. Ook een tweetal anderen was verdwenen, terwijl ze eerder nog achter mij in de rij stonden. Razendsnel viel nu ook het muntje in mijn hoofd.

Met de gestolen pas is direct na de diefstal een keer gepind, mogelijk door een medeplichtige, op de automaat ernaast. Gelukkig konden we redelijk snel onze bank verwittigen, waarna de pas geblokkeerd werd. Het gestolen bedrag hebben we teruggekregen van de bank.

Ik heb nog dagenlang gepiekerd over de vraag hoe ik het zover kon laten komen. Waarom gingen niet eerder de alarmbellen rinkelen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten