07 december 2016

Open brief aan een student...

Beste student X,

Ik help jonge mensen graag vooruit. Een gastles, een gesprekje, even iemand koppelen aan een expert... hartstikke mooi om een kleine bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkeling van geïnteresseerde scholieren en studenten.

Soms help je jonge mensen niet door te geven, maar door iets terug te geven.

Dat doe ik in deze open brief. Geanonimiseerd, want niet bedoeld om je te kijk te zetten. Wel in deze open vorm. Omdat ik regelmatig vergelijkbare verhalen hoor van collega's. Omdat andere studenten er wellicht wat aan hebben. En omdat ik nu in een vergelijkbare situatie, volgende keer kan volstaan met het sturen van een linkje naar deze blog.

Twee weken geleden ontving ik je e-mailbericht: of ik enkele vragen wilde beantwoorden. Per e-mail, want je "agenda laat op dit moment geen ruimte voor een echt interview". Als motivatie lees ik dat je "een vraaggesprek moet opnemen in je portfolio". De bijlage met de vragen ontbreekt; ik laat dat nog even weten, maar ontvang geen reactie.

Verplaats je even in de ontvanger en diens mogelijke beleving: "ik heb het zelf hartstikke druk, die student heeft als enige motivatie dat het moet en neemt niet eens de moeite om te checken of de bijlage bij het bericht zit."

Twee weken later. Alsnog een bericht met bijlage. En: "Helaas kon ik niet eerder reageren omdat ik ziek ben geweest." Kan gebeuren, vervelend als je zo ziek bent dat je niet eens een mailbericht kunt versturen. Dan de bijlage: het wemelt van de taalfouten.

Verplaats je even in de ontvanger en diens mogelijke beleving: die student neemt niet eens de moeite om een tekst even te checken op spelfouten.

Ik ga je deze keer niet helpen met antwoorden op je vragen. Wel hoop ik dat je iets kunt met deze feedback. Laat simpelweg zien dat je echt gemotiveerd bent, dat je tijd en moeite wilt investeren en zorgvuldig bent in je communicatie. Dan - dat weet ik zeker - zijn er genoeg mensen die je verder willen helpen.

Met vriendelijke groet,
Erno Mijland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten